vrijdag 16 december 2011

Vestia beantwoordt vragen

Samenvatting van antwoorden van Vestia (lees: Vestia Noord Nederland) op vragen die door bewoners zijn gesteld via www.torenflat.nl, samengevat in 10 punten.
Datum: 9 december 2011

1. Communicatie bij klachten en vragen (vaak geen bericht)
  • Huurders die nog geen bericht terug hebben ontvangen, kunnen dit aangeven bij Azam.
  • Het gebeurt dat soms klachten of vragen via de website worden ingediend zonder contactgegevens, wat reageren onmogelijk maakt.
  • Verder is Vestia bezig met het verbeteren van het proces.

2. Ongedierte: vliegjes en ratten
  • Voor ongedierte zoals ratten, muizen en kakkerlakken (waarbij "flat-breed" opgetreden moet worden) is er het telefoonnummer zoals dat op torenflat.nl staat.
  • De vliegjes vallen hier niet onder. Maar Vestia heeft er wel onderzoek naar gedaan: ze vliegen in zwermen tegen de flat op en leggen daar eitjes (eenmalig) wat plaatselijk grote zwermen kan veroorzaken. Wat Vestia wel wil doen is via Azam informatie verzamelen en verspreiden wat bewoners kunnen doen als ze dit probleem hebben, voor volgende zomer.

3. Vuilcontainers (status?)
  • Er komt een gesloten container. De gemeente wil het eerst een half jaar proef doen. Medio januari 2012 ontvangen de bewoners hier bericht over van Vestia hoe het precies
    in zijn werk gaat.

4. Parkeren achterkant te vol/fout parkeren en parkeerdek te leeg
  • Momenteel zijn ongeveer 40 van 86 plaatsen op het parkeerdek verhuurd. Sinds kort worden 2- en 3-kamerappertementen verhuurd mét parkeerplaats (21 eu per maand). Huurders mogen deze parkeerplaats wel in onderhuur doen, mits er geen winst wordt gemaakt en de originele huurder blijft verantwoordelijk (bij opzeggen huur vervalt ook de parkeerplaats).
  • De huurdersvereniging is het niet helemaal eens met deze gang van zaken, maar het is juridisch toegestaan, mits de optie voor onderhuur wordt geboden. Een idee vanuit huurdersvereniging is om contact op te nemen met Kwintes, huisartsen en fysiotherapeuten om plaatsen aan hen te verhuren, opdat meer gratis plaatsen rond de flat vrij komen.
  • Omdat er nog onduidelijkheid is bij huurders, is de vraag bij Vestia neergelegd om over deze parkeerregeling duidelijke informatie te verstrekken, bijv. met een link/document op www.torenflat.nl.
  • De kosten voor verlichting in de parkeerkelder worden momenteel nog betaald door alle huurders. Vestia wil tussenmeters plaatsen en de kosten voor deze elektra als servicekosten van de parkeerplaats rekenen (ong. 1 euro p/m). Huurdersvereniging is hiermee akkoord.

5. Overlast (honden, geluid/gehorigheid)
  • Huisregels komen op de website www.torenflat.nl Azam mailt dit naar Gerbrand.

6. Fietsen (stallingen) voorkant, meer nodig
  • Naast het gebouw van Kwintes (naast het parkeerdek) worden fietsenrekken nog bijna niet gebruikt.

7. Duurzaamheid en groene omgeving (wat is mogelijk?)
  • Wat voort kwam uit punt 3 (container) is dat grof vuil met de nieuwe container gescheiden zal worden. Bijvoorbeeld witgoed, electronica etc.
  • Er zijn nog huurders die huurprijs inclusief verwarming betalen en waarbij sprake is van relatief groot verbruik. Vestia gaat hier actie op ondernemen, zodat deze kosten eerlijker naar verbruik worden berekend (en mogelijk tot zuiniger gebruik leiden),

8. Renovaties en (staan nog appartementen op de planning?)
  • Er staan geen appartementen op een planning. Appartementen worden bij mutaties (verhuizingen) aangepakt. Bij technische klachten wordt er gekeken of het te repareren is, of dat het voordeliger is om het te vervangen/vernieuwen.

9. Brandveiligheid (vluchtroutes, protocol, (hoe) werkt het?)
  • Deze informatie moet nog standaard in de informatiemappen voor nieuwe huurders komen en (opnieuw) verspreid worden onder de huidige huurders en straks ook terug te vinden via www.torenflat.nl. Er wordt nog eens extra gecheckt hoe het doorstroomschema werkt bij een melding.
  • Huurders zijn niet toegestaan wijzigingen aan te brengen aan hun brandmelder of slow-whoop(alarm). Kosten voor herstel worden bij huurder in rekening gebracht.
  • Advies aan huurders: bij de constatering van brand áltijd ook 112 bellen, niet alleen wachten op het alarm.

10. Klapperende ramen (is een stop mogelijk?)
  • Dit heeft Azam ook opgemerkt. Vestia onderzoekt nu de mogelijkheid van een onderhoudscontract met de aannemer, waarbij o.a. dit probleem wordt meegenomen.

Extra punt:
Lege ruimte, beneden bij de hoofdingang
  • Vestia wil dit ook gevuld zien en is in contact met belangstellenden. Momenteel gebruikt een kunstenares al een deel van de ruimte. Vestia staat open voor ideeën van bewoners voor (tijdelijk) zinvol benutten van de ruimtes. Ideeën graag naar Azam of Huurdersvereniging!

5 opmerkingen:

  1. moet ik dus, als ik een keer 3zakken vuil heb, of de schoonmakers nemen mijn zak niet mee omdat ze hem te zwaar vinden... eerst langs azam, borg betalen, zak weggooien, borg weer ophalen.
    Kunnen ze niet iets verzinnen met die blauwe druppel of met die algemene sleutel voor de fietsenkelder?! lijkt me een beter plan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet niet het vrij nemen van je werk, aangezien Azam er alleen tijdens kantooruren is en veel mensen dan niet thuis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zelfs tijdens kantooruren bijna niet beschikbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Azam is merendeel niet aanwezig, en zeer
    onvriendelijk. Zelfs bij meerdere klachten over geluids overlast gebeurt hier niks mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar kan ik een woning aan de torenflat huren? De site bestaat niet meer krijg ik te zien

    BeantwoordenVerwijderen