Ter kennisneming, hieronder alsnog de notulen van het overleg dat de Huurdersvereniging Torenflat met Vestia Noord Nederland had op 9 december 2011.
Klik op "meer lezen", hieronder, voor het verdere verslag.
Klik op "meer lezen", hieronder, voor het verdere verslag.
Aanwezig
Dhr. P.G.A. Oliemans | Voorzitter HV |
Dhr. G. van der Vegt | Penningmeester HV |
Mevr. G. van Grondelle | Secretaris HV |
Dhr. G. de Lange | Algemeen lid HV |
Dhr. D. Stofbergen | Manager Woondiensten VNN |
Mevr. M. Scheper | Teamleider Hoofddorp VNN |
Dhr. A. Khan | Complexbeheerder VNN |
Dhr. H.J. Baan | Medewerker Sociaal beheer en Participatie VNN |
- Opening en mededelingen
De heer Stofbergen opent de
vergadering om 10.00 uur en heet alle aanwezigen welkom.
- Evaluatie afgelopen jaar
De heer Stofbergen blikt terug
op het afgelopen jaar en de diverse zaken die vanuit Vestia Noord
Nederland zijn opgepakt en/of zijn doorgevoerd.
Complexbeheerder
De heer Khan is als
complexbeheerder aangesteld en de huurdersvereniging geeft aan zeer
tevreden te zijn over de samenwerking en de rol die de heer Khan
binnen het complex inneemt.
Schoonmaak
Het schoonmaakprogramma en het
niveau van uitvoering waren ook een punt welke regelmatig een
onderwerp van discussie was. Vestia Noord Nederland heeft daarom een
nulmeting laten doen ten aanzien van het schoonmaakniveau en de
uitvoering daarvan. Het resultaat is dat de schoonmaakwerkzaamheden
worden uitgevoerd door een ander schoonmaakbedrijf (Trion) en dat
inmiddels ook de overgenomen medewerkers zijn vervangen.
De HV geeft aan dat het niveau
van de schoonmaakwerkzaamheden duidelijk zichtbaar zijn. De heer Khan
geeft aan dat de communicatie met het schoonmaakbedrijf en de
medewerkers veel beter verloopt. De HV maakt van de gelegenheid
gebruik toch een aantal punten te melden. Onder andere de
glasbewassing werd nog even onder de aandacht gebracht.
70% regeling
De heer Stofbergen geeft aan
dat de 70% regeling ten aanzien van de voorstellen met betrekking tot
de veranderingen in de servicecomponenten is gehaald. Het was wel een
zeer moeizaam traject om alle reacties van de bewoners te verzamelen.
De veranderingen heeft Vestia Noord Nederland nog niet doorgevoerd,
maar dat zal binnenkort wel gaan gebeuren.
De heer Stofbergen geeft aan
dat Vestia Noord Nederland door de gemeente was aangesproken over de
“dump plek” bij de afvalcontainers en had verzocht daar iets aan
te doen. Vestia Noord Nederland wilde dat voor de bewoners, die in
principe meebetaalde aan het verwijderen van grofvuil welke door
derden werden gestort, ook een verandering zou komen in deze
onwenselijke situatie.
Het behouden van containers in
een andere dan de huidige vorm is de afgelopen maanden uitvoerig
onderzocht en besproken met de gemeente. De gemeente heeft haar
toestemming gegeven en na een proefperiode van een half jaar zullen
de resultaten worden geevalueerd. Vanaf 15 januari zal de nieuwe
situatie worden ingevoerd. De complexbeheerder zal de sleutel
beheerder zijn van de afgesloten containers. Gebruikers dienen zich
bij hem te melden. De bewoners zullen hiervan schriftelijk op de
hoogte worden gesteld.
- Camerabewaking
Om de leefbaarheid in en
rondom het complex beter te kunnen managen zullen er in en om het
complex diverse camera’s worden opgehangen. Een uitvoerig onderzoek
voor de haalbaarheid is in volle gang. Bij invoering zullen de
bewoners hierover schriftelijk worden ingelicht.
- Hennep
Het afgelopen jaar zijn een
aantal hennepplantages ontmanteld in samenwerking met de diverse
instanties. Vestia heeft een duidelijk beleid hierin en overtreders
worden juridisch aangepakt.
- Parkeersituatie
De HV geeft aan dat er
mondjesmaat gebruik gemaakt wordt van de parkeergelegenheid op het
parkeerdek. Aangezien dat er veel parkeeroverlast is aan de
straatkant is het verzoek van de HV of de slagboom kan worden
verwijderd.
Mevrouw Scheper geeft aan dat
er veertig parkeerplekken zijn verhuurd. In het huidige parkeerbeleid
zal voorlopig geen veranderingen worden doorgevoerd. De heer
Stofbergen licht het gekoppeld verhuren van een woning en een
parkeerplek toe. Op termijn zullen daar ook de positieve resultaten
in de buurt waarneembaar moeten worden.
De heer Stofbergen geeft aan
dat er voor de parkeerplekken tot op heden nog geen servicekosten
werden opgevoerd. Dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren. Er zullen
tussenmeters worden geplaatst. De aanlegkosten hiervan zullen voor
rekening van Vestia komen.
- Brandalarminstallatie
De HV vraagt of er nog een
toelichting zou kunnen komen over de werking en de procedure van het
brandalarm installatiesysteem. Dit is bij de bewoners niet duidelijk.
Vestia zal hier aandacht aan schenken richting de bewoners.
- Webpagina Torenflat
De heer De Lange vraagt of het
mogelijk is om allerlei informatie via de webpagina van de Torenflat
uit te kunnen wisselen. De heer Baan zal de afdeling communicatie in
contact brengen met de heer De Lange om de diverse mogelijkheden te
bekijken.
- Gas verbruik
De heer Stofbergen geeft dat
er bij een aantal bewoners een behoorlijk afwijkend verbruik van gas
is waargenomen. Deze bewoners zullen door Vestia worden benaderd om
te kijken hoe dit hoge verbruik te verklaren is.
- Gevelramen
De HV geeft aan dat de
gevelramen in de kiepstand bij wind dichtklappen. De heer Stofbergen
geeft aan dat binnen Vestia over de gevel is gesproken. Er wordt
onder andere gekeken op welke onderdelen nog garantie zit en tevens
wordt er nagedacht om een onderhoudscontract te gaan afsluiten. In
een dergelijk onderhoudscontract kunnen dit soort zaken ook worden
meegenomen.
- Huisnummeraanduiding
De HV geeft aan dat er nog
steeds heel veel bezoekers van het complex niet precies weten waar ze
moeten zijn. De heer Baan geeft aan dat dit wellicht met een stukje
gewenning te maken heeft. De hoofdentree is namelijk duidelijk
zichtbaar en zou niet over het hoofd gezien hoeven te worden. Vestia
zal intern nadenken op welke manier het beste de huisnummeraanduiding
aan de buitenkant van het complex zichtbaar kan worden gemaakt.
- Complexinformatie
De heer Khan geeft aan dat in
het begin van volgend jaar gebruik gemaakt zal worden om de bewoners
te informeren via het projecteren van gegevens op de blinde muur bij
het kantoor van de complexbeheerder. De HV zou de complexbeheerder
kunnen benaderen om eventueel essentiële informatie van de kant van
de HV hierop aan te laten sluiten.
- Participatiestructuur
De heer Stofbergen blikt
vooruit op de wijze van participatie tussen de HV en Vestia. Het
meegeven van informatie betreffende de HV zodat de keus bij een
nieuwe huurder blijft om eventueel contact op te nemen of zich aan te
sluiten bij de HV is een mogelijkheid. De HV gaat nadenken over welke
informatie zij daarvoor in de huurdermap zouden willen laten opnemen.
De heer Stofbergen vraagt aan
de HV of zij, nu de renovatie achter de rug is, een actieve rol
zouden kunnen gaan spelen in het opstarten van de participatie onder
alle bewoners van de Torenflat. Onafhankelijk of ze nu wel of geen
lid zijn. De heer Stofbergen is benieuwd hoe de HV daarover denkt en
vraagt de HV met een voorstel daar omtrent te komen richting Vestia.
- Herhuisvesting
De heer Sto0fbergen geeft aan
op welke manier er op dit moment woningen worden toegewezen binnen de
Torenflat met in achting neming van de wettelijke bepalingen dan wel
niet opgelegd vanuit Brussel.
Op dit moment is de
herhuisvesting van bewoners vanuit woongebouwen van de Seysterveste
alsnog niet aan de orde aangezien het renovatiewerkzaamheden
betreffen in bestaande bewoning.
- Diverse vragen bewoners
- Communicatie bij vragen en klachten
De heer Stofbergen licht toe
hoe de werking van het 0900 nummer is en op welke manier vragen
kunnen worden gesteld en klachten kunnen worden gemeld.
Voorbepaalde technische
reparatieverzoeken (bijvoorbeeld glasbreuk of rioolontstopping)
kunnen bewoners zelf rechtstreeks contact opnemen met de daarvoor
bekende telefoonnummers.
Er kunnen 24 uur per dag 7
dagen in de week technische klachten worden gemeld. Buiten
kantoortijden worden klachten aangenomen via de
servicetelefooncentrale. Spoedeisende zaken worden direct opgepakt.
Zaken die kunnen wachten tot de eerst volgende werkdag worden
doorgegeven.
Bij een reparatieverzoek wordt
binnen 2 werkdagen een afspraak gemaakt om op die manier binnen vijf
werkdagen de klacht te hebben verholpen.
Ten aanzien van de
wisselwerking tussen medewerkers van Vestia Noord Nederland en de
verantwoordelijke aannemer voor het complex heeft een evaluatie
plaatsgevonden om de zaken voorspoediger te kunnen laten verlopen.
Mochten er huurders zijn die
nog geen terugkoppeling hebben ontvangen ten aanzien van hun
technische melding kunnen dit melden bij de complexbeheerder.
- Ongedierte
De heer Stofbergen legt uit
waar de verantwoordelijkheid van Vestia of de bewoners zelf ligt ten
aanzien van ongedierte bestrijding.
Vestia zal in samenwerking met
de HV de noodzakelijke informatie op dit gebied communiceren richting
de bewoners. Te denken valt hierbij aan de mogelijkheid dit te doen
via de website van de HV.
Ten aanzien van de overlast
die bewoners ondervinden heeft Vestia een onderzoek uitgevoerd. In
een bepaal;de periode van het jaar komen de eitjes van de deze vlieg
uit en een wolk van deze zwerm wordt tegen de gevel van de Torenflat
aangeblazen. Indien er ramen openstaan is de kans dat deze vliegen in
het appartement zich gaan ophouden aanwezig. Deze leggen weer eitjes
die bij het uitkomen in de woningen voor overlast zorgen. De
complexbeheerder zal bij de ingebruikname van de beamer dit onderwerp
bij de bewoners onder de aandacht brengen en op welke wijze de
bewoners zelf hier iets aan kunnen doen.
- Overlast
De HV vraagt zich af wat de
procedure is op het gebied van het melden en oppakken van klachten op
het gebied van overlastklachten. De heer Stofbergen verwijst naar de
overlastfolder en de huisregels die op de website van Vestia Noord
Nederland staan.
- Fietsenstalling
De heer Stofbergen geeft aan
dat de fietsenrekken bij de hoofdentree er zijn, maar dat er weinig
gebruik van wordt gemaakt.
- Opknappen woningen
De heer Stofbergen geeft aan
dat de woningen bij mutatie per geval worden bekeken welke
noodzakelijke werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd. Bij
meldingen van klachten wordt per geval bekeken welke werkzaamheden er
dienen te worden uitgevoerd.
- Lege ruimte hoofdentree
Vestia in gesprek met
belangstellende maar een en ander heeft nog niet tot iets definitiefs
geleid. Suggesties van de kant van de HV en bewoners zijn van harte
welkom.
- Rondvraag
Geen punten.
- Sluiting
De vergadering wordt gesloten
om 12.15 uur
Sjongje jonge wat een waardeloos overleg zeg. Was zeker een ontzettende gezellige vergadering. Lekker bakje koffie erbij heerlijk. En nutteloos! En wel hierom:
BeantwoordenVerwijderenZie hier de punten die naar voren kwamen 8 december met de oproep voor agendapunten:
1. Communicatie bij klachten en vragen (vaak geen bericht)
2. Ongedierte: vliegjes en ratten
3. Vuilcontainers (status?)
4. Parkeren achterkant te vol/fout parkeren en parkeerdek te leeg
5. Overlast (honden, geluid/gehorigheid)
6. Fietsen (stallingen) voorkant, meer nodig
7. Duurzaamheid en groene omgeving (wat is mogelijk?)
8. Renovaties en (staan nog appartementen op de planning?)
9. Brandveiligheid (vluchtroutes, protocol, (hoe) werkt het?)
10. Klapperende ramen (is een stop mogelijk?)
=================================
En hier wat eruit is gekomen bij het overleg:
1>Hier wordt makkelijk overheen gepraat door alleen "technische klachten" te benoemen. Er zijn naast technische klachten nog vele andere soorten klachten, maar goed deze worden hier niet behandeld
2> Ratten komen totaal niet terug in deze notulen en voor de vliegjes blijft het hetzelfde. " we zullen laten weten wat bewoners er aan kunnen doen" Nee vestia NEE! Dit is geen structurele oplossing en hierdoor blijven bewoners elk jaar dezelfde ellende hebben! Regel dit toch gewoon eens een keer fatsoenlijk! Anders zie ik genoodzaakt om alle vliegjes te vangen en ze op te sturen naar Vestia of naar Azam. Belachelijk dit.
3>Vuilcontainers.. zucht. Er is inmiddels een container maar er wordt nog steeds vuil gedumpt op de plek van de oude container en daarnaast kunnen full-time werkende mensen geen gebruik maken van de container. Dit is ook geen goede oplossing! Dat hoef je geen half jaar te testen, dat kan ik je nu al vertellen! Tip aan de huurdersvereniging: praat eens gewoon met de bewoners, of lees het gastenboek eens wat meer. Deze klachten zijn hier uitvoerig besproken!
4>Parkeerbeleid: Hier gaat aldus de notulen voorlopig niets aan veranderen. We houden dus een mooie leeg parkeerdek en overvolle parkeerplaatsen rondom de flat (inclusief dubbel parkeren).
5> Als je overlast hebt moet je het foldertje maar eens lezen. Hahaha, dat staat er echt.
6> De fietsenstalling aan de voorkant wordt weinig gebruikt? Ik zie daar toch regelmatig een behoorlijke hoeveelheid fietsen staan
7> Duurzaamheid en groene omgeving. Eeem waar staat dit in de notulen?
8> Duidelijk
9> Er zal aandacht geschonken worden hierover richting de bewoners. We wachten het af...
10> klapperende ramen: er is over gesproken, er wordt naar gekeken en tevens wordt er over nagedacht. Dat schiet lekker op, not!
Daarnaast is het natuurlijk ook niet erg handig om te oordelen over de huismeester als deze zelf bij het overleg aanwezig is. Ik zie dat de huurdersvereniging "zeer tevreden" is over Azam. Als je het gastenboek leest zie je dat er vele huurders anders over denken.
Ik zit er nu sterk over te twijfelen of dit allemaal wel mijn 6,80/jaar waard is. Waarom wordt het geld dat nu in kas zit bij de huurdersvereniging niet gebruikt om een en ander op te lossen, of iets terug te doen aan de huurders?
4> nou over het lege parkeerdek hoef je je iig geen zorgen te maken. Deze worden wel gevuld, VESTIA dwingt mensen die hier nieuw komen wonen namelijk om een parkeerplek van 21eu per maand te huren.....rijbewijs of niet, auto of niet! BELACHELIJK
BeantwoordenVerwijderencorrectie....het moet zijn 47euro per maand...nog MOOIER!
BeantwoordenVerwijderenWat een gezeik zeg. Ik ben toevallig ook heel tevreden over Azam. De zeldzame keren dat ik hem nodig heb gehad stond hij meteen voor me klaar. Wat een aardige, behulpzame kerel. Verder heb ik nog nooit last gehad van ratten, en wat betreft vliegen: koop lekker een hor en plaats die voor je raam, probleem opgelost, je kunt ook problemen maken die er niet zijn, denk zelf even na. Wat kunnen zij er aan doen dat de natuur zijn gang gaat? Wees blij dat ze er wat mee willen doen. Nog nooit last gehad van een 'klapperend' raam, maar misschien zit ik aan de 'goede' kant, maar het probleem wordt toch aangekaart? Wacht het even af zou ik zeggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Enne, wat betreft de vuilcontainers, ik erger me ook aan de rotzooi die op de oude plek wordt gesmeten, waarschijnlijk van asomensen uit de buurt die het niet kunnen verkroppen dat ze het niet meer kunnen dumpen. Maar, wat moet je er aan doen? Moeten ze soms 24 uur per dag wachten en kijken wie dat doet? Dat is financieel al niet haalbaar. We kunnen ons ook als bewoners sterk maken en het in de gaten houden en mensen er op aanspreken. Tja, sommige mensen nemen nooit zelf ergens verantwoording voor en leggen de gehele verantwoording graag bij een ander. Bravo!
BeantwoordenVerwijderenHet is duidelijk dat jij nog geen overlast hebt gehad. Wacht maar af, ik hoop dat "de natuur" dan ook even bij jou langs gaat, dan piep je wel anders.
BeantwoordenVerwijderenEn die rotzooi, daar gaat het hier helemaal niet over. Het gaat erover dat er geen goede oplossing is voor de bewoners zelf. Het dumpen van afval, door bewoners en niet bewoners, is een ander probleem.
Lekker makkelijk schreeuwen als je zelf nergens last van hebt.
Notulen overleg gelezen?
BeantwoordenVerwijderenJa, interessant! 13 (54%
Ja, beetje 7 (29%)
Nee, boeit me niet! 4 (16%)
Nee, niet echt 0 (0%)
Het parkeerdek en garage kan heel makkelijk vol komen te staan....de huurpijs is alleen veeeel te hoog, echt belachelijk dat we schandelijk veel moeten betalen om je auto een beetje veilig te parkeren.... uuhhhm veilig... mits het hek het weer eens gaat doen. Er moet niet gezeurd worden over kleine dingetjes maar NIEMAND gaat geld uitgeven voor niets.
BeantwoordenVerwijderen