vrijdag 8 juni 2012

Gezocht: bewoner(s) sleutelbeheer container

Gezocht: bewoner(s) voor het sleutelbeheer van de grofvuilcontainer
Naar aanleiding van een brief van Vestia (zie hieronder, klik op "meer lezen") zoeken we een of meerdere bewoner(s) die het sleutelbeheer voor de grofvuilcontainer op zich wil(len) nemen. 

Bewoners die dit wat lijkt, svp een mailtje sturen naar de voorzitter, vóór 20 juni a.s., mail: pauloliemans@torenflat.nl .

Wij sturen de namen door naar Vestia en die zullen dan contact opnemen om het exact te regelen.

Mocht er geen bewoner(s) zijn die dit wil doen, dan kan het sleutelbeheer door de schoonmakers worden overgenomen. Maar dit heeft volgens Vestia extra kosten (die doorberekend worden aan de huurders!) en hier moet dan minstens 70% van de huurders akkoord mee gaan. De uitleg hiervoor is in onderstaande brief te lezen.


Datum: 4 juni 2012

Betreft: Reactie op brief van 21 mei 2012
 
Geachte heer Oliemans,
 
Op 21 mei schreef u ons namens de huurdersvereniging Torenflat een brief. U vraagt of wij de grofvuilcontainer die bij wijze van proef bij de Torenflat is neergezet, willen verplaatsen. Op vrijdag 1 juni hebben wij hierover, in het bijzijn van vertegenwoordigers van de gemeente Zeist en de firma RMN, met elkaar gesproken. In deze brief bevestig ik de afspraken die wij tijdens dat gesprek hebben gemaakt.
 
Verzoek
U wilt dat wij de afsluitbare grofvuilcontainer verplaatsen naar de plek waar voorheen ook altijd de open grofvuilcontainers stonden. Dit gaan wij niet doen. Zoals afgesproken zijn wij bereid om voor de komende zes maanden, dus zolang de proef loopt, de grofvuilcontainer te verplaatsen naar een plek die vanaf de openbare weg niet zichtbaar is. Het gebeurt nu zeer regelmatig dat huurders en niet-huurders hun afval dumpen naast de grofvuilcontainer. Dit is zowel de gemeente Zeist als ons een doorn in het oog. Wij hopen dit probleem op te lossen door de grofvuilcontainer uit het zicht te halen. De grofvuilcontainer verplaatsen wij naar de plek waar ook de containers voor restafval worden geleegd. Dit is voor alle partijen de beste oplossing, aangezien voor deze verplaatsing geen parkeerplaatsen opgeofferd hoeven te worden.
 
Investeringen
U zult begrijpen dat het verplaatsen van de grofvuilcontainer de nodige investeringen voor ons met zich mee brengt. Naast de container zelf moeten ook de camera’s worden verplaatst en er moeten enkele paaltjes worden verzet. De gemeente Zeist heeft aangegeven veel tijd kwijt te zijn met handhaven. Nadat de grofvuilcontainer is verplaatst op het eigen terrein, zal de gemeente hiermee stoppen. Dit betekent dat Vestia Noord Nederland de handhavingstaak naar zich toe zal moeten trekken.

Het cameratoezicht, wat de complexbeheerder voor zijn rekening neemt, is nodig voor het kunnen uitvoeren van lik-op-stukbeleid richting de huurders die zich niet aan de afspraken houden. Dit beleid houdt in dat extra kosten voor verwijderen en/of schoonmaken worden verhaald op de huurder die zijn/haar grofvuil niet op de juiste wijze heeft aangeleverd. Wij zijn bereid om de genoemde investeringen te doen en zo de faciliteit voor huurders om grofvuil te kunnen afvoeren te handhaven. Dit vraagt echter wel de nodige medewerking van de huurders.
 
Sleutelbeheer
In de afgelopen tijd is gebleken dat de huurders vaak buiten kantoortijden gebruik willen maken van de mogelijkheid om hun grofvuil in de container te dumpen. De sleutel die zij daarvoor nodig hebben, wordt op dit moment beheerd door onze complexbeheerder de heer Khan. Hij is echter niet aanwezig buiten kantoortijden, waardoor de mogelijkheid om grofvuil te kunnen afvoeren beperkt is. Ook zijn wij van mening dat het sleutelbeheer van de grofvuilcontainer niet tot het takenpakket van de complexbeheerder behoort. Zoals aangegeven tijdens ons overleg zal de heer Khan de sleutel van de grofvuilcontainer dus niet langer beheren. Wel neemt hij de handhavende taak op zich.
 
Verzoek
Ik vraag u om uiterlijk 22 juni 2012 de naam van een of meer huurder(s) aan mij door te geven die bereid is/zijn het sleutelbeheer van de grofvuilcontainer voor zijn/haar rekening te nemen. Mocht geen van de huurders hiertoe bereid zijn, maar wel meer dan 70% van de huurders aangeven extra te willen betalen voor deze dienst, dan kan het sleutelbeheer (ook in het weekend) onder worden gebracht in het schoonmaakcontract.
Als geen van de huurders het sleutelbeheer op zich wil nemen en/of minder dan 70% van de huurders tot extra betalen bereid is, zijn wij helaas genoodzaakt te stoppen met het aanbieden van deze voorziening. Wij verwijderen dan de grofvuilcontainer, wat inhoudt dat huurders voortaan hun grofvuil moeten aanbieden op de manier zoals dat in de gemeente Zeist is geregeld voor alle andere inwoners.

Met vriendelijke groet,
 
Vestia Noord Nederland

5 opmerkingen:

  1. Ik weet niet wat het precies inhoud om de sleutel te krijgen moet dat de hele week of en paar dagen .Zou wel willen weten hoe het in zijn werk gaat en dan wil ik zeker wel mee helpen met de sleutel.
    willy meyer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het maakt mij niet zo heel veel uit wie de sleutel heeft maar ik zou het wel heel vervelend vinden als we daar weer extra voor zouden moeten betalen. Ik gebruik dat ding sporadisch en als we geen container meer zouden hebben mag je af en toe je troep aan de kant van de straat zetten net als verder in Zeist en wordt het opgehaald.
    Zou best balen als ik ineens moet betalen voor die 2 keer per jaar dat ik er wat ingooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan betaal ik liever één keer voor een kopie van de sleutel...maar dat is natuurlijk weer geen optie.

    Voordat ik me aanbied te helpen met de sleutel hoor ik ook graag wat meer over hoe dat in z'n werk moet gaan. Als het per verdieping kan of zo dan vind ik het prima, ik ga liever niet het hele gebouw door als sleutel bezorger. En als er een hoge boete staat op verlies van de sleutel dan pas ik ook. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Willy en Anoniem,
    Mooi dat er interesse is! Goede vraag hoe het in zijn werk zal gaan. Zelf verwacht ik dat dit ook afhangt van de animo en mogelijkheden van die bewoners. Maar ik zal deze vraag doorspelen naar Vestia en hun uitnodigen hier alvast een antwoord te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, Vestia heeft dus niet gereageerd op mijn (en jullie) vraag. Ze willen weten van de HV hoe die over het voorstel denkt, maar er zijn slechts 3 geinteresseerden, waarvan 2 anoniem. Dat lijkt me geen goed draagvlak voor zoiets...

    BeantwoordenVerwijderen